کوه های ایران (عفت کریمی از نیشابور)

وبلاگی برای تمام کوهنوردان ایران

کوه های ایران (عفت کریمی از نیشابور)

وبلاگی برای تمام کوهنوردان ایران

صعود استانی بزه (خواف )

این برنامه با هماهنگی هیئت استان خراسان و شهرستان خواف در ۲ تا ۴ اسفند برگزار گردید.   

 

تاریخچه: 

در کوه های اطراف روستای خیر آباد (شمال شرقی شهرستان خواف)، قله ای مخروطی شکل قرار گرفته که روزگاری بر فراز آن، مردانی زندگی می کرده اند، آنها مدت بسیار زیادی برای خود قلمرویی داشته اند. قله بزه با ارتفاع 2400 متر از سطح دریا در 20 کیلومتری شهر سلامی خواف واقع شده است. این قله یکی از زیباترین و دیدنی ترین کوه ها از لحاظ طبیعت سرسبز و آثار باستانی مربوط به دوره سلجوقیان است. وجه تسمیه آن به خاطر اینست که در زمان ساخت بنای شاهانه در ارتفاعات آن مصالح ساختمانی همچون آجرهای سفالی بزرگ را با حیوانات از جمله بز حمل می کردند. در ارتفاع آن آثار بسیار زیبا به جا مانده از آن دوران از جمله قلعه، مسجد، آب انبار، برجهای نگهبانی و خانه های مسکونی مشاهده می شود.

قلعه بزه به سبک و سیاق قلاع نظامی اسماعیلیان ساخته شده و ویژگی صعب العبور و مرتفع بودن را داراست. تاریخ احداث این قلعه به زمان ورود اسماعیلیان به ولایت خواف در سال 498 هجری قمری که مصادف با حکومت سلاطین سلجوقی می باشد، برمی گردد. اسماعیلیان پس از استقرار در قاین، گناباد و خواف به لشکرکشی پرداخته و در سال 549 هجری قمری با هفت هزار جنگجو به ولایت خواف و سپاه امیرفرخ شاه حاکم خواف را شکست می دهند. قلعه بزه در مساحتی حدود 2 هکتار بنا شده و اشرافی کامل بر سراسر منطقه خواف دارد. این قلعه دارای حصار، مسجد، آب انبار،‌ اتاق های متعدد و گورستان بوده و مصالح آن عمدتا از سنگ خشت ملات ساروج می باشد.  

گردشگری : 

 روز چهارشنبه 1391/12/02 :  حضور کوهنوردان از دقایق اولیه شروع ثبت نام در شهرستان خواف آغاز شد . در بدو ورود پس از پر نمودن فرم اطلاعات فردی مدارک شرکت کنندگان چک شده و به آنان کارت شناسایی تحویل می گردید . آقایان وبانوان در دوخوابگاه  مجزا اسکان داده شدند. پس از صرف شام و استراحت شبانه برای یک روز پر کار آماده می شدند . ثبت نام از تیم های ورودی تا پاسی از شب ادامه داشت .
روزپنجشنبه  1391/12/03:  صبح پس از نماز و صرف صبحانه ساعت 7 صبح کلیه کوهنوردان بوسیله چند دستکاه اتوبوس و مینی بوس جهت بازدید از مکانهای دیدنی شهرستان خواف عازم شدند. مزار شهداء گمنام ، مدرسه غیاثیه خرگرد و آس بادهای نشتیفان از جمله مکانهای دیدنی بود که مورد بازدید قرار گرفت .
برنامه بعدی افتتاحیه بود که در سالن شهید مدرس اداره ارشاد شهرستان خواف برگزار گردید خیر مقدم توسط جناب آقای معمر رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خواف صورت گرفت سپس جناب آقای موسوی معاون فرماندار به ایراد سخنرانی پرداخت سپس آقای منعمی معاونت ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی سخنرانی نمود . در انتهای برنامه نیز رئیس هیات کوهنوردی استان آقای امانی ضمن تقدیر و تشکر از کلیه مسئولین شهرستان که در این صعود همکاری داشتند ، مراحل صعود  را تشریح نمود در پایان هم مسئولین صعود معرفی شدند .کوهنوردان پس از افتتاحیه و نماز و نهار در ساعت 15 به سمت روستای خیر آباد  و کمپ حرکت کردند. هنگام نماز مغرب و عشاء کمپها دایر گردید و کوهنوردان جهت یک صعود موفق در روز آینده  به استراحت پرداختند .  حضور فرماندار محترم شهرستان خواف جناب آقای  جغتایی  در کمپ ها قوت قلبی برای کوهنوردان بود که حدود دو ساعت بطول انجامید
صعود قله : 

روز جمعه  1391/12/04  : پس از نماز صبح کوهنوردان آماده شدند که  در دو مسیر بانوان و آقایان قله را صعود کنند . ساعت حرکت از کمپ ها طبق برنامه ساعت 5 صبح بود  . حضور فرماندار محترم شهرستان خواف جناب آقای جغتایی به اتفاق جناب آقای شمقدری مدیر کل کتابخانه های استان خراسان رضوی از ساعت 4  صبح در کمپ آقایان و همراهی تیم تا قله  به این صعود زیبایی خاصی داده بود . تیم آقایان و بانوان در حدود ساعت 8  صبح قله را صعود نمودند. و برنامه بدون هیچ مشکل خاصی انجام شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد