کوه های ایران (عفت کریمی از نیشابور)

وبلاگی برای تمام کوهنوردان ایران

کوه های ایران (عفت کریمی از نیشابور)

وبلاگی برای تمام کوهنوردان ایران

صعود زمستانه شاهوار

قله شاهوار

شاهوار مرتفع ترین قله شمالشرق کشور و استان سمنان است که در 20 کیلومتری شهر شاهرود واقع شده است. این قله بر روی خط الراس شرقی- غربی قرار دارد که از سمت شمال شرق به البرز متصل می گردد.



طبق هماهنگی های انجام شده قرار در میدان امام رضا (ع) شاهرود (میدان سرچشمه) گذاشته شد. به همین منظور 4 نفر از اعضا توسط یک دستگاه وسیله نقایه شخصی و 2 نفر دیگر توسط قطار خود را به محل قرار رساندیم. پنج شنبه شب ساعت 00 : 20 با توجه به اینکه مسیر صعود از چشمه خرسی انتخاب شده بود کل اعضا توسط ماشین شخصی به روستای تاش علیا رسیدند و در مسجد مستقر شدند. با رسیدن به مسجد و بعد از جابجایی وسایل آقای زحمتکش مشغول جمع آوری هیزم از روستا شدند تا بخاری هیزمی داخل مسجد را روشن کنند همچنین آقایان حاجی زاده و علی زاده نیز خودروی لندرووری را که قرار بود فردا تیم را از جاده خاکی رد کند هماهنگ نمودند. بعد از صرف شام در ساعت 00 : 22 کوله های روز بعد چیده شد.

با تاخیری 10 دقیقه ای ساعت 40 : 6‌ طبق قرار ماشین لندروور ، که راننده آن جوانی حدودا 25 ساله از کارگران معدن آلومینیوم بود ، جلوی درب مسجد ایستاد و نفرات سوار ماشین شدند.

طبق اطلاعات قبلی آخرین محل ماشین روی منطقه کانکس های کارخانه سنگ آلومینیومی است که از آنجا پیاده روی آغاز می شود اما راننده ، با رد کردن محل کانکس ها و طی کردن مسیری 15 دقیقه ای بر روی ارتفاعات نشان می دهد که جاده ادامه پیدا کرده و طبق گفته های ایشان مسیر هنوز ادامه دارد ولی بدلیل اینکه مهندسین معدن جهت عریض تر کردن جاده در بخشی از آن انفجار انجام داده اند ادامه مسیر میسر نبوده و  در محلی با اختلاف ارتفاع حدودا 150 متر از محل کانکس ها تیم از ماشین پیاده می شود.

ساعت 40 : 7 بعد از انجام چند حرکت کششی ،پیاده روی آغاز کردیم. برف منطقه به نسبت سایر سال ها کمتر شده اما کف رودخانه و آبریز ها پربرف است و سرما نیز حکمرانی خود را بر منطقه حفظ کرده بگونه ای که تمامی چشمه های دائمی و فصلی یا یخ زده اند و یا زیر برف مدفون شده اند و چشمه خرسی نیز از این قاعده مستثنا نیست. با رسیدن بر روی گردنه باد کمی بیشتر شده و مناظری زیبا را پدید می آورد که اعضای تیم نیز از این فرصت برای عکاسی کردیم. تیم با حرکتی نرم و ریتمیک که نشانی از عجله و سرعت در آن دیده نمی شد با روند هر ساعت ده دقیقه استراحت در ساعت 50 : 12 خود را به قله سیدیم.

با گرفتن عکس یادگاری بر فراز قله توضیحاتی پیرامون منطقه توسط آقای حاجی زاده ارائه شد. تیم  ساعت 30 : 13 اقدام به بازگشت کردیم و از همان راه رفته مسیر را برگشتیم تا اینکه ساعت 10 : 15 به ماشین رسیدیم و به روستا رسیدیم.

ساعت 30 : 16 بعد از صرف ناهار و جمع کردن و چیدن کوله ها و تعویض لباس ها ، من و امیر حمداد  به ایستگاه راه آهن رفتیم  و مابقی نفرات نیز به خلیل آباد و تربت حیدریه بازگشتند.


اسامی شرکت کنندگان :
1- آقای حامد حاجی زاده ( تربت حیدریه )
2- آقای علی علیزاده ( تربت حیدریه )
3- آقای مجید زحمتکش ( خلیل آباد )
4- خانم حکیمه فعال ( خلیل آباد )
5- آقای امیر حمداد (نیشابور )
6- عفت کریمی ( نیشابور )


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد