مازندران--آمل

علی دریانی

رئیس کمیته گردشگری ورزشی ورزشهای همگتنی شهرستان آمل

مسئول کمیته انفورماتیک گردشگری ورزشی ورزشهای همگانی استان مازندران

سرپرست گروه کوهنوردی و صعودهای ورزشی الوند آمل

مدیر انجمن کوهنوردی و گردشگری دانشگاه علمی کاربردی واحد5مازندران

خواب آلودگی در ارتفاع،خواب مرگ وتخلیه انرژی

تالیف:دکتر حمید مساعدیان

عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

مدیر مسئول انجمن پزشکی کوهستان ایران

 خواب آلودگی در ارتفاع،خواب مرگ وتخلیه انرژی یکی از علائم ونشانه های مهم وخطرناک در ورزش کوهنوردی می باشد.عوامل مختلفی می تواند باعث بروز خواب آلودگی در هنگام کوهنوردی باشد که بعضا می تواند علامت خطری جدی وهشدار دهنده باشد. علامتی که گاها خود کوهنورد به آن بی توجه بوده وآگاهی به وضعیت خطرناک خود ندارد وبمرور زمان به مرحله خطرناکی از عدم آگاهی به زمان ومکان می رسد.این وضعیت پیش از اینکه برای خود کوهنورد جلب توجه کند می تواند هشداری جدی برای سایر همنوردان باشد وشرایط را لحظه به لحظه بحرانی تر شود. شاید بارها در طی صعود به ارتفاعات چه بصورت انفرادی وچه بصورت گروهی ،خود یا همنوردتان دچار چنین حالتی شده اید که می تواند شرایط را تا مرحله خطرناک یا اصطلاحا "خواب مرگ" پیش ببرد.

توجه به علل بروز خواب آلودگی در کوهنوردی می تواند از بروز حادثه یا فاجعه ای جدی جلوگیری کند. این امر باید بیشر متوجه سرپرست یا پزشک تیم باشد.شرایط صعود خصوصا در ساعات متوالی صعود در یک روز و درنزدیکی قله می تواند پیش زمینه فاجعه ای غیر قابل جبران وتاحد مرگ باشد.

عوامل بروزخواب آلودگی:

1- ارتفاع زدگی وبیماری حاد کوهستان :از علل اصلی خواب آلودگی در ارتفاع ومتعاقب آن ادم مغزی وادم ریوی عامل افزایش ارتفاع وکاهش فشار هوا وکمبود اکسیژن می تواند باشد.بیماری حاد کوهستان می تواند باعث خواب آلودگی ،کندی حرکات ،احساس سنگینی ،کنفیوژن یا عدم آگاهی به زمان ومکان ودرشب هنگام ووقت استراحت باعث بی خوابی وخواب سبک گردد. در طی صعود خصوصا در ارتفاع بالای 4000 متر اگر علائم خواب آلودگی به فرد دست دهد ازعلائم هشدار وخطر می تواند باشد.بی توجهی به خواب آلودگی ناشی از ارتفاع وبیماری حاد کوهستان که ناشی از ادم خفیف مغزی است می تواند کم کم منجر به علائم جدی تر وعلائم ادم مغزی شود که می تواند افت هوشیاری ومراحل پیش کما ودرنهایت بیهوشی ومرگ را بهمراه داشته باشد.پس در طی صعود وضعیت سایر همنوردان باید مورد توجه سرپرست تیم،پزشک وسایر کوهنوردان حاضر در برنامه صعود قرار گیرد ودر صورت مشاهده علائم خواب آلودگی نسبت به کاهش ارتفاع وبرطرف کردن وضعیت موجود هر چه سریعتر اقدام کرد. بهترین وموثرترین راه درمان چنین وضعیتی کاهش ارتفاع وفرود می باشد.عدم پذیرش و مقاومت در برابر کاهش ارتفاع می تواند صدمات جبران ناپذیر جانی بهمراه داشته باشد.

2-  هیپوترمی وکاهش دمای عمومی بدن: یکی از علت های اصلی خواب آلودگی در ارتفاع ، سرمای شدید ومتعاقب آن کاهش دمای عمومی بدن است.این وضعیت خصوصا در فصل زمستان (بخصوص در کشور ما) وشرایط سرما وهوای سرد پیش می آید.در برنامه های زمستانی ،در صعود از یخچالها وارتفاع بالا که هوا سردتر می باشد این وضعیت بیشتر بوجود می آید.گرم نگهداشتن بدن در طی صعود ،استفاده از مایعات گرم ،پوشش کافی وتحرک مداوم و پیوسته می تواند ریسک وخطر هیپو ترمی را  کم کند.

3- خستگی مفرط :گاها در ورزش کوهنوردی شرایطی بوجود میآید که فرد ناچارا باید مدت طولانی حتی تا 15 یا 20 ساعت ویا بیشتر بطور پیوسته به فعالیت بپردازد(در اینجا می توانید برنامه های صعودهای گذشته خود را مرور کنید).درروزهای صعود قله وهوای طوفانی که شرایط رسیدن به هدف وقله مشکل تر می شود وفرد ناچار است ساعتها به فعالیت در شرایط سخت بپردلزد خستگی مفرط بر انسان مستولی شده و در این شرایط خواب آلودگی بر انسان چیره می شود.در چنین وضعیتی کندی حرکات بدن ناشی از خستگی مفرط وضعیت را بدتر کرده وفرد کم کم بسمت خواب آلودگی پیش می رود که در صورت ادامه چنین وضعیتی ،خطر انسان را بیشتر تهدید می کند.

4- مصرف داروها:بعضی افراد بواسطه وجود بیماری های زمینه ای ناچارا از داروهای خاصی استفاده می کنند.داروهایی نظیر ضدافسردگی ها ،داروهای خواب آور وآرامبخش ها ،داروهای ضد جنون ،داروهای آنتی هیستامینیک ،داروهای کاهنده قند خون،ضد حساسیت ها ،داروهای ضد تشنج (وگاها مصرف الکل ومواد مخدر) و... از این قبیل اند. در مورد داروها علاوه بر اثرمثبت دارویی که برای بیماری خاص خود دارند می توانند باعث خواب آلودگی ورخوت وسستی فرد شوند که این وضعیت در اجرای فعالیت های ورزشی کوهنوردی فرد را دچار مشکل میکند.خواب آلودگی در اثر مصرف بعضی داروها جزو لاینفک اثرات آنهاست که می بایست توسط پزشک تجویز کننده دارو تذکرات وهشدارهای لازم به بیمار داده شود.در چنین شرایطی نسبت به تنظیم دوز دارو توسط پزشک معالج باید اقدام کرد واین وظیفه بیمار است که شرایط خود و ورزشی که انجام می دهد را به اطلاع پزشک خود برساند ویا می بایست بیمار با پزشک متخصص طب ارتفاع وپزشکی کوهستان مشورت لازم را بنماید تا از اثرات منفی این داروها در برنامه های کوهنوردی در امان باشد.اثر خواب آلودگی این داروها در حین برنامه های کوهنوردی وخصوصا در بعدازظهرها که خستگی بر فرد مستولی می شود بیشتر جلوه می کند وبیمار باید بیشتر مراقب باشد.البته امروزه داروهایی با خواص مشابه دارویی وبا اثر خواب آلودگی کمتر تولید می شود که بصورت جایگزین می توان از این داروها استفاده نمود وباید این را از پزشک درخواست نمود.

5- بی خوابی های پیش از برنامه:یکی از عوامل دیگر خواب آلودگی در برنامه های کوهنوردی صعودهای شبانه،عزیمت های شبانه به مناطق کوهنوردی (بواسطه راههای دور) وبی خوابی های زمینه ای وعدم استراحت کافی پیش از برنامه است که می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در حین اجرای برنامه برای کوهنورد داشته باشد. برنامه های سنگین کوهنوردی اگر با استراحت کافی پیش از برنامه همراه نباشد می تواند در حین اجرای برنامه باعث خواب آلودگی مفرط برای کوهنورد باشد که این شرایط در ارتفاع بالا که بیماری حاد کوهستان یا ارتفاع زدگی خفیف هم مزید بر علت است می تواند خواب آلودگی را تشدید کند.صعود کوهنوردان از راه های دور که بواسطه مشغلیت های کاری شبانه با وسیله نقلیه به مناطق کوهنوردی عزیمت می کنندو شب قبل از برنامه استراحت خوب وکافی ندارند می تواند وضعیت کوهنورد رادر طی برنامه تحت تاثیر منفی خواب آلودگی قراردهد.برنامه ریزی زمانی مناسب و درنظر گرفتن زمان استراحت کافی می تواند شرایط بهتر وایمن تری را برای کوهنورد فراهم کند تا با هوشیاری بیشتر وتمرکز بهتر بتواند صعود موفق تری داشته باشد.

6- گرسنگی وکاهش قند خون:یک کوهنورد خصوصا در شرایط فعالیت سنگین می بایست به وضعیت تغذیه ای خود توجه کافی داشته باشد.عدم صرف صبحانه ،عدم استفاده از میان وعده های غذایی ،بی اشتهایی ناشی از بیماری ارتفاع،عدم تنوع غذایی و... می تواند براحتی سطح قند خون کوهنوردرا کاهش داده و فرد را در ابتدا دچار بی حالی ورخوت وسستی کرده وبمرور زمان دچار خواب آلودگی کند.پس باید برای رژیم غذایی خود در پیش وحین برنامه های کوهنوردی جدی برنامه ریزی دقیق داشت.مصرف صبحانه مقوی وکم حجم ،استفاده از تنقلات واستفاده ازقندهای ساده بصورت شکلات ،شیرینی،آبنبات وبیسکویت و... بعنوان مواد قندی که براحتی هضم وجذب می شوند ومی تواند سطح قند خون را در حد نرمال ونیاز بدن نگهدارد واستفاده از مواد قندی پلیمر وچند ملکولی نظیر نان،ماکارونی،برنج ،سیب زمینی و... که بتواند ذخیره قندی وگلیکوژن کافی در کبد وسایر ارگانها نظیر عضلات را برای حداقل 8 تا12 ساعت تامین کند می تواند از افت قند خون جلوگیری کند.یک کوهنورد باید ذخیره چربی مناسب و کافی داشته باشد .داشتن ذخیره چربی مناسب در مواقع ضرورت که ذخیره قندی انسان تحلیل می رود می تواند تا حدی جایگزین ذخایر قندی کاهش یافته بدن در حین برنامه باشد.پس  توجه به تغذیه خوب وبا کیفیت می تواند از ایجاد زمینه کاهش قند خون وخواب آلودگی جلوگیری کند.اصول تغذیه خوب را درورزش کوهنوردی باید حتما آموخت و آن را در حین برنامه اجرا کرد.

7- تجمیع عوامل یادشده:همه عواملی که که در بالا بیان شد می تواند دست به دست هم داده ویک تراژدی را بیافریند. بدین واسطه یک کوهنورد باید نسبت به همه عوامل فوق دقت لازم را داشته تا این عوامل باعث بروز فاجعه ای جبران ناپذیر نشود.شرایطی را در نظر بگیرید که کوهنوردی در نهایت خستگی  در ارتفاع بالای 5 یا 6000 متر یا بالاتر و درهوای سرد 30- 40 درجه زیر صفر بخواهد بمدت 15 یا 18 ساعت به کوهنوردی سنگین بپردازد .این عوامل را سهل نگیریم وبه سلامتی خود وهمنوردان مان بیشتر توجه کنیم.عدم برنامه ریزی زمانی وبی توجهی به تمامی یا بخشی از عوامل یاد شده در بالا می تواند براحتی باعث بروز حادثه ای غیر قابل تصور وفاجعه ای بزرگ باشد. حوادثی نظیر مرگ دو تن از غارنوردان غار پرو در سالهای گذشته ،حادثه سرمازدگی ویخ زدگی اندامهای  یکی از کوهنوردان کشورمان در قله کمونیزم،فاجعه تاسف بار سقوط دکتر سعید بهالو در قله تیلیچو پیک،حادثه نانگاپاربات،حادثه برنامه زمستانی گرده آلمانها که منجر به کشته شدن دو تن از کوهنوردان خوب کشورمان شد و....همگی بنوعی از عوامل ذکر شده در بالا نشات می گرفتند.



لیست داروهای مورد نیاز در کیف امداد تیم های  کوهنوردی

·        استازولامید mg250  و استازولامید  mg25 = پیشگیری از کوه گرفتگی

·        دگزامتازون mg 4  = درمان خیزمغزی ، هر6 ساعت

·        نیفیدیپین  mg 20  = درمان خیز ریوی و درمان کوه گرفتگی ،هر6 ساعت

·        قطره کلرامفنیکل 1%  = درمان برف کوری ، هر2 ساعت 1 قطره

·        سیپروفلوکساسین mg 1000= درمان اسهال ، یک بار در روز

·        کوتریموکسازول 1600  mg320 = درمان اسهال ،  یک بار در روز

·        آموکسی سیلین mg 500 = آنتی بیوتیک ، هر 8 ساعت

·        ایبوپروفن mg 400 = مسکن درد دندان ، هر 8 ساعت­

·        لیدوکائین موضعی 1%   = بی حس کننده موضعی

·        متوکلوپرامید mg 25= ضدتهوع ،  حداکثر 3 بار در روز

·        دیکلوفناک mg 50 = مسکن وضد درد ، هر8 ساعت

·        استامینوفن mg 325 = مسکن وضد درد

·        دیازپام mg 2 و دیازپام  mg5 = ضدهیجان وخواب آور- قبل ازخواب مصرف شود

·        قطره فنیل افرین  % 0.25 = 2 ضد احتقان بینی ، هر 4 ساعت 2 قطره

·        کواموکسی کلاو mg 5/3= ضدعفونت روزی 2 بار

·        پماد کلوتریمازول =  ضدعفونت وضدقارچ و موضعی ، روزی2 بار

·        اسپره اکسی متازولین = ضد احتقان بینی

·        قرص آلتادین = درمان التهاب گلووتحریکات مخاط وخلط آور، هر4 ساعت 1 قرص

·        کرم هیدروکورتیزون 1% درمان آفتاب سوختگی . (1 تا 3 باردرروز)

·        قرص آلومینیوم ام – جی – اس = ضد اسید معده ، هر8 ساعت

·        سی لاکس  mg 750 = مسهل ودرمان یبوست ، یک تا 2 قرص درروز

·        قرص استامینوفن mg500 = مسکن ، هر 6 ساعت یک قرص

·        قطره آنتی میگرن mg 30 = درمان میگرن ، در هنگام حمله 35 قطره در آب حل شود.

·        قرص ارگوتامین mg 30 = درمان میگرن، هنگام حمله  1 قرص درصورت نیاز بعد از 60 دقیقه 1 قرص دیگر

·        قرص آنتی هیستامین = ضد ­­­حساسیت ، هر 6 یا 8 ساعت

·        قرص دیفن هیدرامین mg 50 = ضد حساسیت هر6 ساعت

·        ادالت کلد = درمان سرماخوردگی ، هر6 ساعت

·        پسودوافدرین mg 30 = درمان سرماخوردگی و تقلیل خستگی ، هر6 ساعت

·        دکسترومتورفان mg 5  = ضد سرفه ، هر 4 ساعت

·        مولتی ویتامین+ مینرال = مکمل غذایی ، روزی یک عدد

**  نکته مهم :  مصرف با هماهنگی پزشک

الوند آمل

وب گروه کوهنوردی الوند آمل به آدرس های زیر منتقل گردید


www.8461.blogfa.com





آقای پرویز ستوده شایق در وب:

http://koohwebsit.blogfa.com/

 آدرس وبلاگ و سايت هاي گروههای كوهنوردي ايراني و..... را جمع آوری کردند با تشکر از ایشان لطفآ از وب ایشان دیدن نمایید


وبلاگ نشاط کوهستان
ارائه دهنده گزارش برنامه کوهنوردی
گردشگری طبیعی و اکوتوریسم
مطالب آموزشی کوه و کوهنوردی
معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

http://neshate-koohestan.ir


گروه کوهنوردی سهند آمل با سرپرستی میثم اسلامیان در شهرستان آمل تشکیل گردید

www.sahandamol.blogfa.com


زنده یاد علی فرامرزپور فرزند کوهستان بود

زنده یاد علی فرامرزپور فرزند کوهستان بود. او در سال 1302 در منطقه لاریجان روستای رینه پا به وجود  گذاشت نخستین بار در سال 1316 یعنی بیش از چهارده سال نداشت.اوافتخار صعود به قله ی زیبای دماوند را پیدا کرد. 

در آن  سالها که مواد ضد عفونی کننده و بهداشتی به ندرت پیدا میشد. او با چند نفر از اهالی محل که      کارشان آوردن گوگرد از دماود بود همسفر شد. شاید این سفر آتش اشتیاق او را به کوه وکوهنوردی برای  اولین باردر قلبش روشن کرد و ورزش کوهنوردی در فکر و روحش زنده شد. بزودی نامش در روستای رینه ومنطقه لاریجان بر سر زبانها افتاد.

هر زمان کوهنوردان یا توریست( خارجی) و یا از اهالی شهرهای دور و نزدیک  برای دیدن اطراف دماوند یا صعود به قله  می آمدند اهالی او را به عنوان راهنما معرفی میکردند  آن سالها  آقای فرامرزپور جوانی برومند و ورزیده وعلاقه مندی بود.                    

در سن 21 سالگی به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمد  کار او در این وزارت خانه آوردن حقوق کارکنان و تلگراف از تهران بود .  با پا گرفتن ورزش کوهنوردی در ایران او با دوستانش : محمود اجل -  جلیل کتیبه ای -  محمد رضا  قدیری نیا و  محمد خاکبیز که برای اولین بار  با راهنمایی او به قله دماوند صعود کرده بودند.  صعود به سایر قله های ایران را آغارکرد.

 در سال 1323 یعنی پس از یکسال از ریاست اولین رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران به نام سرهنگ یحیایی با معرفی دوستان خود و شهرت پر آوازه اش در میان کوهنوردان بصورت غیر رسمی با این فدراسیون همکاری نزدیکی را آغاز کرد.  

پس از مدتی که ریاست فدراسیون به شجاعت و شهامت وفداکاری  او در نجات کوهنوردان  پی برد او را به عنوان راهنمای رسمی و یکی از کوهنوردان فعال ایران معرفی کرد. اودر مهمانخانه ای که در رینه لاریجان قرارگاه دماوند و مقر کوهنوردان شده بود سالهای زیادی را به خدمت کوهنوردان و علاقه مند های این رشته ورزشی پرداخت و جان صد ها تن از کوهنوردان ایرانی وخارجی را نجات داد.    

پسران  مرحوم آقای فرامرزپور احمد – فرامرز- رضا وحسن  بیشتر با پدر به کوه می رفتند و از تجربه او  بهره مند شده  و علاقه ی  زیادی به کوهستان و رشته ی کوهنوردی  پیدا کردند و کار پدر را دنبال  کردند . یکی از پسران او به نام فرامرز بعد از خدمت مقدس سربازی به استخدام سازمان تربیت بدنی (فدراسیون کوهنوردی)   در قرارگاه رینه درآمد و راهنمایی کوهنوردان را به عهده گرفت وحدود  بیست وپنج سال در این قرارگاه خدمت کرد.                             

 او نیز مانند پدر جان چندین نفر را در ارتفاعات دماوند نجات داد. شادروان آقای فرامرز فرامرزپور در فروردین 1376 به همراه پسرش مرتضی که دانشجوی رشته ی پزشکی بود برای نجات چند کوهنورد اکراینی که در ارتفاع 4500 متری دماوند که اسیر طوفان شده بودند عازم قله دماوند شدند و آنها را نجات دادند و روز بعد آن روز بعلت جا ماندن وسایل یکی از توریستها در بارگاه سوم عازم شدند که در اثر سرمای شدید  و کولاک برف از پا در آمدند

به نقل از وب

http://mountaindamavand.blogfa.com

گروه کوهنوردی باشگاه راه آهن به اتفاق راهنمای دماوند آقای علی فرامرزپور در دهانه دماوند سال 1330

جناب آقای استاد رفعتی افشار  رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران به اتفاق آقای علی فرامرزپور در

بارگاه سوم  سال 1352

یادبود قله دماوند در مرداد 1326

 آقای علی فرامرزپور  و  آقای حقیقت در حیات قرارگاه رینه سال 1339

عکس از وب   http://mountaindamavand.blogfa.com

        

زاگرس


نام ارتفاع


يخچال
3580
زاگرس - الوند همدان


اَردک و مَردک
3486
زاگرس - الوند همدان


دائم برف
3450
زاگرس - الوند همدان


الوند
3428
زاگرس - الوند همدان


کلاغ لانه
3410
زاگرس - الوند همدان


قزل ارسلان
3250
زاگرس - الوند همدان


چهار قله
3184
زاگرس - الوند همدان


کلاه قاضي
3125
زاگرس - الوند همدان


آلمابلاغ
2997
زاگرس - الوند همدان


کرکس
2995
زاگرس - الوند همدان

البرز


نام ارتفاع

خلنو
4375
البرز مرکزي


آزاد کوه
4375
البرز مرکزي


ناظر
4350
البرز مرکزي


پالون گردن
4250
البرز مرکزي


کلون بستک
4200
البرز مرکزي


سرکچال
4150
البرز مرکزي


وروشت
4100
البرز مرکزي


خرسنگ
4100
البرز مرکزي


توچال
3960
البرز مرکزي


مهرچال
3920
البرز مرکزي


آتشکوه
3850
البرز مرکزي


شاه نشين
3850
البرز مرکزي


سيالان
4250
البرز غربي


شاه البرز
4200
البرز غربي


خشچال
4180
البرز غربي


ناز
4100
البرز غربي


کهار
4050
البرز غربي


علم کوه
4850
منطقه تخت سليمان


خرسان شمالي
4680
منطقه تخت سليمان


خرسان جنوبي
4659
منطقه تخت سليمان


تخت سليمان
4659
منطقه تخت سليمان


سياه سنگ
4604
منطقه تخت سليمان


هفت خوان
4537
منطقه تخت سليمان


چالون
4516
منطقه تخت سليمان


سياه گوک جنوبي
4500
منطقه تخت سليمان


سياه گوک شمالي
4445
منطقه تخت سليمان


سياه کمان
4472
منطقه تخت سليمان


شانه کوه
4465
منطقه تخت سليمان


کالاهو
4412
منطقه تخت سليمان


گردونکوه
4402
منطقه تخت سليمان


ميان سه چال
4348
منطقه تخت سليمان


لشگرک
4256
منطقه تخت سليمان


زرين کوه
4200
منطقه تخت سليمان


آلانه سر
4050
منطقه تخت سليمان


کرما کوه
4020
منطقه تخت سليمان


پسند کوه
4000
منطقه تخت سليمان


سياه ليز
3975
منطقه تخت سليمان

بارگاه سوم دماوند در ارتفاع 4200 متری

پناهگاه کلک چال (توچال، کلک چال، ...)

02144238803

پناهگاه پلنگ چال، (تهران- درکه)

پناهگاه پلنگ چال، درکه - آقای ----

           02144238803          

09121457334

پناهگاه شیرپلا، (تهران - دربند)

02144238803

پناهگاه کرکس (اصفهان - نطنز)

09132026328

پناهگاه الوند همدان (میدان میشان)

09188110013

قرارگاه رودبارک (علم کوه، خرسان، ...)

قرار گاه رودبارک - آقای فرضی

01922642626

09111925072

قرارگاه رینه (قله دماوند)

                          

01223252270

01223252598

قرارگاه پلور (قله دماوند)

قرار گاه پلور - آقای محمد پور

01223242801

09123189437

مجتمع کوهستانی سی سخت (دنا)

07433222364

خانه کوهنورد ناندل

01223422226

شرکت تله کابین توچال

02122404001

هتل اوسون (توچال)

09121155170

http://www.soheilnets.com/Bargah%20sevom.JPG

dscf0175.jpg



 

احداث پناهگاه تخت فریدون - یال شمالشرقی دماوند- سال 1355 - عکس: آرشیو دانشکده فنی  




ولین جانپناه و یا پناهگاه ایران

*اولین جانپناه و یا پناهگاه ایران در ارتفاعات شمالی تهران در سال 1326 یا همت و پشتکار کوهنوردان ان زمان و به ویژه با سعی و کوشش اقای محمد کاظم گیلانپور در محل اسپید کمر در ارتفاع 2810 متری بین راه اوسون و قله توچال ساخته شده است.در ان تاریخ مسیر صعود به قله از طریق مسیر سربند/اوسون/اسپید کمر و قله بود که بدین منظور پناهگاه مذکور در ان نقطه بنا شد.علاوه بر مصالح محلی(سنگ و ماسه) اهک و گچ از تهران با قاطر تا اوسون حمل می شد و از انجا توسط کوهنوردان به محل ساخت پناهگاه برده می شد.

پناهگاه اسپید کمر در سال 1327 با کوشش عده ای از کوهنوردان و با هزینه انان به اتمام رسید.نمای این پتاهگاه به صورت مخروطی و درون ان دو طبقه بود که بالای ان برای خواب و طبقه زیرین مخصوص غذاخوری و نشیمن ساخته شده بود.

این پناهگاه در سال 1375 مرمت و طبقه فوقانی ان حذف شد.پس از ساخت پناهگاه شیر پلا و تغیر محل صعود به قله پناهگاه اسپید کمر چندان مورد استفاده قرار نگرفت.




آذربایجان شرقی             5532970            ۰۴۱۱      http://www.tabrizmount.com

آذربایجان غربی                3471422          0451        www.w-azarbaijanmount.com

اردبیل                            3300079            0451                             ---

اصفهان                          2218890            0311   http://www.isfahanmount.ir

البرز                            ۳۴۲۰۲۹۳۰          ۰۲۶۱        http://www.alborz-ma.ir

ایلام                             3346057             0841                             ---

بوشهر                          4247910                                                ---

تهران                        3 و 77845552           021      http://www.tehranclimb.ir

چهارمحال بختیاری          2229631             0381     http://www.chmount.com

خراسان جنوبی              4467800             0561     http://sk-climbing.ir/

خراسان رضوی     7681047 و 8433070        0511 http://www.khmount.ir           

خراسان شمالی              2237278            0584                             ---

خوزستان                                   -           0611                 http://khzclimbing.ir

زنجان                            4255990            0241        http://www.zanjanmount.ir

سمنان                          5253976            0231                             ---

سیستان و بلوچستان      3230076            0541                             ---

فارس                                         -           0711     http://www.farsmount.ir

قزوین                             3343908            0281 http://qazvin-climbing.blogfa.com

قم                                 2914981            0251     http://www.mfiqom.com

کردستان                        6660079            0871                             ---

کرمان                            2820288            0341                             ---

کرمانشاه                        8355230            0831                             ---

کهکیلویه و بویر احمد         2227928            0741                             ---

گلستان                         2265400            0171 http://golestanmount.blogfa.com

گیلان                             3233600            0131     http://rashtkooh.blogfa.com

لرستان                          2202028            0661                             ---

مازندران                                     -           0151                             ---

مرکزی                            3665458            0861     http://arakmount.blogfa.com

هرمزگان                                     -           0761                             ---

همدان                           8273998            0811     http://hamedanclimb.com 

یزد                                8238781            0351 


پناهگاه شماره یک دماوند رینه

این بنا که به مکان چای خوری موسوم بود، بعد از شهریور سال ۱۳۲۰ به صورت متروکه باقی مانده بود و سپس به فدراسیون کوهنوردی واگذار شد. این مکان به همت فدراسیون کوهنوردی کشور در سال ۱۳۴۸ به عنوان پناهگاه بازسازی شد. ساختمان اصلی آن در سال ۱۳۶۶ ساخته شده که مکانی است برای مستقر شدن صعود کنندگان از جبهۀ جنوبی. روانشادان علی و فرامرز فرامرزپور سال ها به عنوان مسئول این قرارگاه در راهنمایی کوهنوردان سراسر کشور به قلۀ دماوند سهم بسزایی ایفا نمودند این پناهگاه و استراحتگاه در جنوب خیابان اصلی شهر، در ارتفاع ۲۰۸۰ متری قرار دارد. این مکان نخستین نقطۀ صعود از جنوب یا جنوب شرقی کوه است و گنجایش ۳۰ نفر را دارد.


http://arashclup.ir/wp-content/uploads/2011/07/d-1-1.jpg





کوهنوردانی که برای صعود در دوغوبایزید اقامت میکنند باید پس از تدارکات ضروری با اتومبیل به روستای الی بروند. در اینجا پس از تهیه آب لازم و 8-7 ساعت پیاده روی تا ارتفاع 2800 متری به اولین پناهگاه میرسند و شب را در آنجا اتراق میکنند. در روز دوم پس از 6-4 ساعت صعود در ارتفاع 4200 متری به دومین پناهگاه میرسند. برای صعود به قله کوه باید کرامپون ، طناب و چنگگ یخی همراه داشت. پس از 10-8 ساعت پیاده روی به قله میتوان رسید و پس از آن میتوان به نخستین پناهگاه در ارتفاع 2800 متری مراجعت  کرد. بلندترین کوه ترکیه آغری داغی است که از نظر ژئولوژی و اینکه پس از فرونشستن طوفان نوح محل قرار گرفتن کشتی نوح به حساب می آید ، دارای خصوصیت افسانه ای است. نام کوه آغری در کتابهای مقدس نیز ذکر شده است و دارای اسامی متعددی در زبانهای متفاوت است. از بین آنها آرارات ، کوه نوح و جبل حارث را میتوان نام برد. مارکوپولو آنرا کوهی میداند که قابل صعود نیست ، و بر اساس مدارک در 9 اکتبر 1829 پروفسور فردریک فون پارات اولین کسی که به بالای این کوه صعود کرد. دومین صعود زمستانی در 21 فوریه (بهمن) سال 1970 توسط یکی از رهبران فدراسیون کوهنوردی بنام دکتر بوزگورت ارگور انجام گرفت. در سالهای 1980 هزاران کوهنورد کوه آغری را سیاحت کردند. در سال 1990 صعود به کوه ممنوع اعلام شد. در سال 1998 با مجوز فدراسیون کوهنوردی به گروهی کوهنورد عملا این ممنوعیت از میان برداشته شد. ارتفاع:     5165 متر موقعیت:  در آناتولی شرقی نزدیک مرزهای ایران قرار دارد.(میان رود ارس-مراد). زمان صعود: مناسبترین زمان برای صعود ماههای اوگوست، جولای و سپتامبر است. صعود در زمستان بسیار دشوار ،لیکن لذت بخش است. ویژگیها:  کوه آغری (5165 متر) بلندترین بخش شبه جزیره آناتولی و اروپا است. لایه کوه در 4000 متر اول از بازالت و بقیه بلندی از آندزیت تشکیل شده و خصوصیات یک کوه آتشفشان را داراست. در قله کوه یک لایه یخ قرار دارد. در بخش شرقی آن ییلاق سرداربولاگ و کوه آغری صغیر به ارتفاع 3896 متر قرار دارند. بلندی کوه آغری ، یخ بندیهای آن، انسانهایش، مناظر مختلف  و چمنزارهای آن منظره ای جذاب و دلنشین را به وجود آورده است. راه ارتباطی و اقامت: جاده تراتزیت ترابزون-ارضروم-تهران از دامنه های کوه آغری به طرف ایران ادامه می یابد. بین آنکارا – ارضروم ارتباط هوایی ، زمینی و راه آهن  وجود دارد. نزدیکترین مرکز به کوه شهر دوغوبایزید است. از آغری و ارضروم به اینجا میتوان دسترسی داشت. در شهر و حومه آن تاسیسات اقامتی و غذاخوری موجود است. صعود به کوه لوازمات: کرامپون، طناب (11متر)، کلنگ یخ، لوازم ایمنی (برقو یخ، پرلون) صعود تابستانی: (10- و 5- درجه ) کیسه خواب مقاوم، بادگیر،سایر لوازم کمپ و نیازمندیها ، حرکت و صعود به کوه آغری و کوه آغری صغیر برای کوهنوردان از نقاطی که در مجوزهای آنها مشخص  شده الزامی است.  صعود به کوه آغری از گدرگاه دوغوبایزید- روستای توپچاتان- الی چیفتلیگی تنها از محدوده مرزهای دوغوبایزید باید انجام گیرد. صعود به کوه آغری صغیر تنها از گذرگاه شمال غرب ممکن است. برای صعود به قله کوه آغری بهترین مسیر از نظر ارتباط، حمل لوازم و ایمنی صعود مسیر پر تردد جنوبی است.




قله کازبک گرجستان 

1- هیچگاه طناب روی لبه تیز سنگ و خاك كشیده نشود !
۲ - مواظب باشید كه طناب داخل مواد روغنی نیافتد !
۳ - طناب را تنها با آب سرد ( یا بسیار ولرم ) بشویید . در صورت نیاز از مواد شوینده ای كه برای پوست انسان مضر نیستند ( مانند صابون ، مایع دستشویی ، شامپو و ... ) نیز می توانید به اندازه کم استفاده كنید !
۴ - طناب شسته شده را بدور از تابش مستقیم آفتاب و منابع حرارتی دیگر پهن كنید تا جریان هوا آنرا خشك نماید !
۵ - هنگام صعود های متوالی از هر دو سر طناب استفاده كنید تا پیچش ، اصطكاك و ساییدگی در تمام طناب تقسیم شود .
۶ - تعداد شوك هایی كه یك طناب می تواند تحمل كند محدود است ، بنابر این از كارهایی كه شوك های متوالی به طناب وارد می سازد (‌ مانند بكسل ماشین ، طناب كشی و ... ) با طناب كوهنوردی خودداری نمایید !
۷ - از طناب دیگران كه نمیدانید چه بلاها و شوك هایی را تحمل كرده است در صعودهای جدی استفاده ننمایید !
۸ - و مهمترین نكته این كه طناب جان كوهنورد است . هیچگاه جان خود و یا دیگران را لگد نكنید !!

جدول1.درمان پروفيلاكسي در کوه‌گرفتگي

جدول1.درمان پروفيلاكسي در کوه‌گرفتگي

درمان

رژيم

صعود تدريجي

بالاي ارتفاع 8200 فوت (2500 متر)، نبايد بيش از2000 فوت (600 متر) در 24 ساعت صعود کرد.

به ازاي هر افزايش 600 تا1200 متر يك روز براي تطابق آب وهوايي افزوده شود.

استازولاميد

mg 125 دو بار در روز،24ساعت قبل صعودو براي 2 روز اول

mg 250 دو بار در روز،24ساعت قبل صعودو براي 2 روز اول

mg 500 (نوع پيوسته رهش) يک بار در روز،24ساعت قبل از صعود و براي2 روز اول

دگزامتازون

mg 2 هر 6 ساعت،24 ساعت قبل از صعود

mg 4 هر 12 ساعت،24 ساعت قبل از صعود