سلام با تشکر از حظور شما

به دلائلی تخصصی از گذاشتن مطالب در این وب منصرف شدم

لطفا به وبلاگ قصه من و کوه تشریف بیارید

http://vndamoon2.blogfa.com/

سلام

به علت حضور در دوره امداد در کولاک و بهمن در ارتفاعات زرد کوه

چند روزی نیستم

دروه امداد در ارتفاع

برگذاری دوره امداد در ارتفاع و فضای معلق در جمعیت هلال احمر شهرکرد

گروه کوهنوردی تاراز شهرکرد

به اطلاع کلیه همنوردان می رساند

گروه کوهنوردی تاراز شهرکرد

 با تائید هیات کوهنوردی شهرکرد تاسیس گردید.

 گروه کوهنوردی تاراز به همت تعدادی از کوهنوردان و صخره نوردان شهرکرد و با هدف گسترش ورزش کوهنوردی و صخره نوردی معرفی استان چهار محال و زردکوه بختیاری به دیگر کوهنوردان و  دوست داران طبیعت  تاسیس گردید .

برای دیدن وبلاگ رسمی گروه تاراز  و آشنای  بیشتر به آدرس زیر مراجعه نموده

http://taraz-chb.blogfa.com/

 

هیات موسس و هیات مدیره فعلی

۱- سید محسن موسوی   کمیته فنی و رئیس

۲- ایمان مرادی               کمیته مالی

۳- ولی الله نادعلی          دبیر

۴- بهنام شاوردی            آموزش

۵- بهنام فتح الهی          تبلیغات

۶-  سجاد نادری             بازرس

مواد غذای کنسرو شده کمتر بخوریم

 

افرادی که به طور مرتب از مواد غذایی کنسرو شده استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض خطرات ناشی از “بیسفنول آ” قرار دارند


 

پژوهشگران صنایع غذایی می گویند ماده شیمیایی “بیسفنول آ” که در ساخت قوطی‌های کنسروی بکار برده می‌شود برای بدن بسیار مضر است . آنان عنوان کرده اند مصرف غذاهای کنسرو شده ، میزان ماده سمی “بیسفنول آ” در بدن را افزایش می دهد

 اگر غلظت “بیسفنول آ” زیاد باشد، می‌تواند روی کیفیت اسپرم در مردان تأثیر منفی بگذارد و در زنان نیز احتمال ناباروری را افزایش دهد. افزایش وزن، ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی نمونه‌هایی دیگر از عوارض جانبی “بیسفنول آ” هستند.

تنها صرف دو وعده سوپ از قوطی کنسروی می‌تواند میزان ماده سمی “بیسفنول آ” را در بدن چند برابر کند. این ماده در جدار داخلی قوطی‌های نوشیدنی و کنسروها وجود دارد و برای ساخت انواع پلاستیک با کاربردهای مختلف استفاده می‌شود.

در حال حاضر در اروپا روی شیشه‌های شیر و پستانک با حروف بزرگ روی عدم وجود “بیسفنول آ” در ساخت این محصولات تأکید می‌شود. این ماده شیمیایی گویا بویژ برای نوزادان و کودکان مضر است و آثار مخربی روی سیستم عصبی آنها می‌گذارد.

البته “بیسفنول آ” برای بزرگسالان هم می‌تواند خطرآفرین باشد. نتایج پژوهش‌های مختلف همواره نشان‌گر احتمال بالای خطرات جبران‌ناپذیر این ماده جنجال‌برانگیز برای انسان‌ها است.

وجود “بیسفنول آ” تنها به قوطی‌های کنسروی و شیشه ‌شیرها محدود نمی‌شود، بلکه برای ساخت اسباب‌بازی‌های پلاستیکی، بسته‌‌بندی‌های مواد غذائی و اشیاء دیگری که ما به طور روزمره با آنها در تماس هستیم نیز از این ماده سمی استفاده می‌شود.

میزان بالای “بیسفنول آ” در بدن پس از صرف غذاهای کنسروی

تیمی پژوهشی متشکل از محققان آمریکایی به سرپرستی “جنی کاروایل” Jenny Carwile در این زمینه به نتایج جدیدی دست یافته‌اند. آنها ۷۵ داوطلب را به دو گروه تقسیم کردند. یگ گروه برای ناهار یک وعده سوپ کنسروی و گروه دیگر سوپ تازه دریافت می‌کردند. پس از دو روز گروه‌‌ها برنامه‌ی غذایی خود را با هم عوض کردند تا هر دو گروه از لحاظ دریافت “بیسفنول آ” پیشینه‌ای مشابه داشته باشند. به غیر از این وعده غذایی هر کدام از داوطلبان اجازه داشتند در طول روز هر غذایی که می‌خواهند بخورند.

در روز چهارم و پنجم داوطلبان باید آزمایش ادرار می‌دادند. در ۵۸ نفر از داوطلبان، مدت کوتاهی پس از صرف سوپ تازه همچنان “بیسفنول آ” در ادارشان مشاهده شد. اما پس از صرف سوپ کنسروی در ادرار تمام داوطلبان این ماده شیمیایی به میزان بالایی وجود داشت.

در ادرار داوطلبانی که سوپ تازه خورده بودند میزان “بیسفنول آ” ۱.۱ میکروگرم در لیتر بود، در حالی که میزان این ماده در ادرار داوطلبانی که سوپ کنسروی خورده بودند ۲۰.۸ میکروگرم در لیتر بود.

این محققان آمریکایی خود از نتیجه این آزمایشات شگفت‌زده شدند. آنها در مجله علمی Jama نوشته‌اند: «میزان تراکم “بیسفنول آ” که پس از خوردن غذا از قوطی‌های کنسروی در این آزمایش مشاهده شده، بیشترین حدی است که تا به حال اندازگیری شده است.»

احتمالا تراکم بسیار زیاد “بیسفنول آ” در ادرار پس از مصرف غذاهای کنسروی موقت است، اما به هر حال نتایج این آزمایش بویژه برای افرادی که به طور مرتب مواد غذایی کنسرو شده مصرف می‌کنند مهم است .

منبع:pezeshk.us

ساعقه

عکس مرحوم سعادتی که در ارتفاعتن توچال بر اثر ساعقه زدگی به همراه یک همونورد دیگر فوت شدند

 

باران این نعمت الهی برای بعضی از ما نعمت مرگ و بیماری را نیز همراه خود می آورد

با توجه به بارندگی های اخیر و شروع فصل بارش جا دارد که درباره این شگفت طبیعت و خطرات آن برای همنوردان و چند نکته متذکر شویم .

صاعقه زدگی - دکتر علیرضا بهپور


صاعقه نور حاصل از تخلیه الکتریکی با ولتاژ بسیار بالا در زمان بسیار کوتاه و به طول تا چندین کیلومتر است. همراه با صاعقه (برق)، رعد وجود دارد که صدای ناشی از اتساع ناگهانی هوای اطراف برق است.
آمار : آمار دقیقی در ایران نداریم ولی در امریکا سالانه حدود 1000 نفر اصابت و 100 نفر مرگ گزارش می شود. یعنی میزان مرگ آن 10% است.
مکانیسم و نحوه تولید رعد و برق : دو مکانیسم کلی برای تولید ابرهای تولید کننده صاعقه وجود دارد:
1- انتقال هوا : OROGRAPHIC هوا در سطح زمین در اثر تابش خورشید گرم شده و در دامنه کوه صعود کرده به تدریج سرد شده و ابر توفان زا تولید می شود. معمولا در بعد از ظهر بهار و تابستان دیده شده ناحیه کوچکی را پوشانده و ظرف چند ساعت از بین می رود و هوا آرام میشود.
2- تصادم توده های هوا : COLLIDING AIR MASS توده های عظیم هوا با هم برخورد کرده و ابرهای توفان زا تولید می کنند. روز و شب ندارد و منطقه وسیعی را می پوشاند . سبب تغییرات عمده آب و هوا می شود.
هنگامی که ابرهای توفان زا تشکیل شد، به خاطر حرکت ابر و اصطکاک و همچنین حرکت مداوم قطرات آب و کریستال های یخ، در داخل ابر بار الکتریکی تولید میشود. بار مثبت در بالای ابر و بار منفی در پایین ابر قرار می گیرد. زمین مجاور هم بار مثبت می گیرد. در این وضعیت شرایط برای تخلیه الکتریکی فراهم است.
هر صاعقه از تعدادی جرقه تشکیل شده که هر کدام چند صد متر طول داشته و در حد میلیونیم ثانیه طول می کشند و در جهات مختلفی حرکت می کنند. سرعت آن حدود 2000000 متر بر ثانیه است و با چشم ما به صورت یک جریان پیوسته به نظر می آید. وقتی این جرقه به نزدیکی سطح زمین رسید، یک جرقه برگشتی از یک ناهمواری در سطح زمین تولید می شود که با جرقه اصلی متصل شده و مسیر تخلیه الکتریکی کامل میشود. در نهایت با تخلیه الکترون ها نور تولید می شود.
چون این جریان از کانال باریکی عبور می کند هوای اطراف را تا حد 30000 درجه گرم می کند که سبب اتساع انفجاری هوا شده و رعد را تولید می کند.
برخورد با صاعقه و خطرات آن: انسان به سه روش توسط صاعقه تحت تاثیر قرار می گیرد:
1- برخورد مستقیم : جرقه مستقیما به فرد برخورد می کند.
2- جریان زمینی : جرقه در فاصله ای دورتر به زمین برخورد کرده و از طریق زمین به بدن فرد می رسد.
3- جریان القایی : هوای اطراف باردار است و شرایط برای تخلیه الکتریکی بسیار آماده است.
آسیب های ناشی از صاعقه : با توجه به اینکه صاعقه یک جریان مستقیم و کوتاه مدت است، آسیب های ناشی از اصابت آن با آسیب های ناشی از برق گرفتگی خانگی کاملا متفاوت است.
1- سوختگی خیلی کم است.
2- آسیب احشای شکمی نادر است.
3- وقفه دستگاه تنفسی و سپس قلبی علت اصلی مرگ است.
4- آسیب های روانی شایع است (تغییرات شخصیتی،، کم خوابی، اختلالات حافظه، افسردگی و ...)
5- اختلالات سیستم عصبی مرکزی (تشنج، فلج گذرا یا دایم، سردرد و ...)
6- افزایش فشار خون
7- آب مروارید
8- پارگی پرده گوش ناشی از رعد
پیشگیری و احتیاطات لازم : اصل اول این است که از حضور در محل صاعقه دور و اجتناب کنیم. سایر روش ها چنان که به طور ناخواسته در شرایط رعد و برق قرار گرفتیم می توانند کمک کننده باشند.
در صورتی که گریز از توفان امکان پذیر نیست می بایست به دنبال مکان های نسبتا امن باشیم و از نقاط خطرناک دوری کنیم:
مکان های خطرناک :
1- نوک قله ها
2- گرده ها و یال های بلند و خط الراس ها
3- درختان بلند و منفرد
4- زمین ای خیس، علفزار و پوشیده از برف خطرناک
5- غارهای کوچک فرو رفتگی های سطح زمین
6- در پناه و کنار صخره های بلند
7- مکان های خیلی باز و مسطح
8- فنس ها و نرده های فلزی

مکان های نسبتا امن
1- دره های کم عمق و پایین تر از اطراف
2- خاک و سنگ خشک
3- کوتاه ترین درختان در بین انبوه درختان
4- غارهای عمیق
5- ماشین های رو بسته
هنگامی که در معرض توفان و برخورد احتمالی صاعقه قرار داریم و رسیدن به محل امن امکان پذیر نیست می بایست سریعا اشیای فلزی را از خود دور کرده کوله پشتی و یا زیرانداز و یا هر چیز عایق دیگری را در زیر پاهای خود قرار داده و به وضعیت چمباتمه قرار می گیریم و سعی می کنیم حداقل تماس را با زمین داشته باشیم.
اگر در پای درخت یا شی مرتفع قرار داریم امن ترین فاصله از آن جایی در حدود ارتفاع آن شی در روی زمین است به طوری که فاصله ما تا آن شی حداکثر کمی کمتر از ارتفاع آن باشد.
زمانی که در معرض جریان القایی قرار می گیریم، در حقیقت شرایط برای بروز صاعقه بسیار محیا است و احتمال آن زیاد است. در این حالت اشیا فلزی وز وز کرده و شبیه زنگ صدا می کنند. همچنین هاله ای آبی رنگ دور آنها پدیدار می شود. موی افراد حالت سیخ سیخ پیدا می کند و دستگاه های صوتی پارازیت دار می شوند. در این حالت می بایست هر چه سریع تر به دنبال محل امن رفت.
در پایان بر این نکته تاکید می شود که می بایست هر چه سریع تر اقدامات احیا فرد مصدوم به خصوص تنفس مصنوعی را شروع نمود زیرا عامل اصلی مرگ این افراد وقفه تنفسی است. همچنین لازم به ذکر است که فرد مصدوم هیچ گونه بار الکتریکی نداشته و لمس او بی خطر است.

سرمازدگی

سرمازدگی

. سرمازدگی عبارت است از یخ زدن دست و پا و لایه های زیرین آن.

2. هرچه برودت هوا بالاتر می رود ( زیر صفر) درجه صدمات بیشتر می شود.

3. در شرایط خستگی زیاد و برودت زیاد در ارتفاعات مشکل می توان از سرمازدگی پیشگیری کرد.

4. بی توجهی و اهمال را عامل موثر در ایجاد چنین وضعی می دانیم.

5. در دمای ده درجه زیر صفر هر عضو یا ماهیچه ای از بدن که بیشتر از چند دقیقه بیحس باشد ممکن است دچار سرمازدگی شود.

6. این افراد چند ساعتی را با بی حسی عضو رنج می برند ولی علایم بیماری را مشاهده نمی کنند چون غیر از بی حسی هیچ حس دیگری ندارند.

7. بنابراین لازم است اصلاعات لازم را پیرامون درجه حرارت مناصق مختلف جویا شویم تا بتوانیم با دست پر وارد شویم.

8. دو نوع سرمازدگی عضوی و عمومی داریم.

1-در سرمازدگی عمومی مویرگهای پوست منقبض شده و جریان خون را از پوست کاهش می دهد تا گرمای کمتری از سطح بدن خارج شود.

علایم: رنگ پریدگی ، لرزه در بدن ، انقباض ماهیچه ها ، احساس سرمای زیاد ، پس از مدتی صحبتهای مصدوم مبهم و درک وی مختل و غیر منطقی می شود


ادامه نوشته

امداد در حوادث جاده ای

اهداف :

نجات و زنده نگه داشتن و مصدوم

جلوگیری از شدت یافتن ضایعه

کمک به بهبود حال مصدوم تا انتقال او به مراکز درمانی وظایف کمک دهنده در سطح کمکهای اولیه بوده به هیچ عنوان نباید در امور پزشکی و درمانی که صلاحیت آن را ندارند دخالت نماید .

اصول طلایی

خونسرد باشید ، به حریم خصوص فرد را احترام بگذارید

بدترین حالت را تصور کنید

کمکهای اولیه خود را معطوف به بدترین احتمالات کنید

سعی کنید شما آسیب بیشتری وارد نکنید

تصور نکنید آسیبها تنها آنهایی هستند که شما می بینید .

تصمیم گیری را به فرد مصدوم واگذار نکنید

 آسیب بیشتری وارد نکنید

راه تنفس فرد بیهوش را مسدود نکنید .

هرگز فرد بیهوش را به حالت طاقباز (به پشت ) یا دمر (به شکم ) نخوابانید .

هرگز زیر سر فرد بیهوش چیزی نگذارید ، زیرا ممکن است این کار باعث بسته شدن راه تنفس وی شود

هرگز مایعی داخل دهان فرد بیهوش نریزید یا چیزی در آن نگذارید (مثل آب یا قرص )

هرگز جسمی را که به داخل بدن فرو رفته و گیر کرده است بیرون نیاورید

هرگز مصدومی را که احتمال آُسیب دیدگی ستون فقرات او وجود دارد جابجا نکنید ، مگر آنکه خطری فوری جان او را تهدید کند. حرکت دادن کمر یا گردن در چنین مصدومانی ممکن است باعث آسیب نخاع و موجب فلج گردد.

هرگز عضو آسیب دیده را بدون محافظت از محل آسیب دیدگی حرکت ندهید زیرا ممکن است رگهای خونی و اعصاب مجاور استخوان شکسته شود .

اگر احتمال آسیب دیدگی سر ، گردن ، پشت ، یا کمر مطرح است ، باید این موضوع را هنگام باز کردن راه تنفسی او در نظر بگیرید ، برای این کار سر مصدوم را به عقب خم نکنید و فقط چانه را بالا بکشید .

احساس مزه شور در دهان نشانه نشست مایع مغزی نخاعی است ، هرگز جلوی جریان آزاد مایع مغزی نخاعی را نگیرید زیرا ممکن است این کار باعث افزایش فشار داخل جمجمه گردد.

در صورت وجود صدمات سر یا بیه.ش بودن مصدوم باید او را به عنوان مصدوم با صدمه نخاعی تلقی نمایید .

نباید سعی در جا انداختن استخوان یا عضو جابجا شده یا بیرون آمده از زخم کنید .

نباید برای به هوش آوردن مصدوم ، روی صورتش آب بپاشید یا به صورت او سیلی بزنید یا محکم تکانش دهید .

موسسه قرض الحسنه جوانان خیر

قرض الحسنه از ديدگاه قرآن

 

سوره مائده آیه 2:
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
 «يکديگر را درکارهاي نيک و احسان و پرهيزگاري ياري کنيد و برگناه و ستم و تعدي همدست نشويد و از خدا بترسيد که عقوبت او شديد است.»
 
یكی از اصل های مهمّ اسلامی، اصل قرض الحسنه (وام دادن بدون سود) می باشد كه در قرآن و زندگی امامان ـ علیهم السلام ـ اهتمام بسیاری به آن داده شده است. مراد از قرض دادن به خدا, خرج کردن در راه خداست, نظير تمام کارهاي خيري است که انجام مي شود, هر نوع کمک به بندگان خدا براي رضاي خدا نوعي وام دادن به خدا به حساب مي آيد.ساختن بناهايي که سود آن در کوتاه مدت يا دراز مدت عايد همه مردم مي شود همچون مؤسسات خيريه, خانه سازي واحدهاي آموزشي, بيمارستانها, مراکز علمي و تربيتي, دستگيري از بينوايان, اعطاء هزينه تحصيل جوانان با استعداد, خشنود کردن مردم ستمديده, رسيدگي به حال ضعيفان, يتيم نوازي, اطعام مساکين, فراهم کردن وسيله ازدواج جوانان که قرض دادن در آن مندرج و در سرلوحه ي همه آنها قرار دارد. زيرا تمام آنها به علاوه آنچه که به عنوان وجوهات پرداخته مي شود, صدقه به حساب مي آيد و رسول خدا عليه صلوات الله فرموده: در شب معراج ديدم که در بهشت نوشته است: الصدقه بعشر امثالها و القرض بثمانيه عشر «السنن» کسي که در راه خدا صدقه مي دهد ده برابرش پاداش به او عطا مي شود و کسي که قرض مي دهد, ثواب آن هيجده برابر است.
پرسيدم اي جبرئيل علت اينکه ثواب قرض بيشتر از پاداش صدقه است چيست؟ گفت: صدقه ممکن است به غير مستحق برسد, ولي وام گيرنده واقعي, تا محتاج نباشد براي دريافت وام اقدام نمي کند.
برای روشن شدن مطلب، لازم است در این راستا سه مطلب را مورد بررسی قرار دهیم:
1. معنی قرض الحسنه.
2. قرض الحسنه در قرآن.
3. اهتمام امامان به قرض الحسنه.

شایع ترین مسمومیت ها

تمامی قسمت های وسایل و ابزار تهیه مواد غذایی همانند چرخ گوشت و مخلوط كن را پس از استفاده با آب داغ و ماده پاك كننده شست وشو نمایید می توانید از یك محلول سفیدكننده نیز استفاده نمایید. استفاده از دستكش در صورت بیماری و یا بریدگی دست ها الزامی است، به واسطه این كه دستكش ها می توانند باكتری ها را جابه جا نمایند توصیه می شود آنها را به طور مرتب شست وشو نمایید. حوله، اسفنج و دستمال های آشپزخانه را به طور مرتب بشویید. قبل از باز كردن كنسروها، درهایشان را شسته و مانع از تماس در با محتویات داخل كنسروها شوید. تیغه های دربازكن را در هر دفعه مصرف بشویید. نگهداری غذا در یخچال منجر به كند شدن رشد باكتری ها می شود. به طور مرتب دماسنج را تنظیم كنید. غذا های گرم باید در درجه حرارت بالای ۶۰ درجه و غذاهای سرد در درجه حرارت پایین ۴ درجه نگهداری شوند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی و فرآورده های دریایی در طبقات زیرین یخچال نگهداری نموده و از آلودگی سایر موادغذایی با شیره آنها جلوگیری نمایید. درجه حرارت فریزر باید زیر «۱۸» سانتیگراد باشد. این درجه حرارت رشد بسیاری از باكتری ها را متوقف می كند. گوشت قرمز و مرغ و ماهی و فرآورده های دریایی را در ظروف مخصوص و در طبقات زیرین فریزر نگهداری نمایید. از قرار دادن بیش از اندازه مواد غذایی در داخل فریزر خودداری نمایید تا جریان هوای خنك به راحتی در گردش باشد.

مهارت های روانشناسی در کوهنوردی


مهارت های روانشناسانه در کوه نوردی

علایم بر انگیختگی روحی شامل موارد ذیل است:
افزایش آدرنالین
خشکی دهان
عرق نشستن بر کف دست ها
نیاز به دفع ادرار
این علایم به خودی خود بد نیستند برای مثال: افزایش آدرنالین ضربان قلب را افزایش می دهد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به بافت های عضلانی می رسد که به آن نیاز می باشد. افزایش عرق بر روی منافذ پوست نیز احتمال پارگی پوست را کاهش می دهد و دفع ادرار، وزنی را که با خود حمل می کنید پایین می آورد.
از سویی دیگر بالا رفتن میزان آدرنالین باعث کشیدگی عضلات هم می شود. از این روست که گاه کوه نوردان مضطرب دچار گرفتگی عضلات می شوند.

نگرانی نیز درست به همین صورت ممکن است دو جنبه مفید و نامفید داشته باشد. برای مثال: نگرانی منبع ارزشمند به تحرک افتادن است. نه فقط برای صعودی بهتر بلکه مهم تر از آن برای تمرکز بیشتر و صعود محتاطانه تر.
عدم وجود احساس نگرانی چه بسا یکی از دلایل اصلی وقوع سوانح بیشتر در مسیرهای ساده نسبت به مسیر های دشوار است.

این موضوع به خصوص در منطقه آلپ و دیگر مناطق کوهستانی بزرگ مشاهده می شود که حوادث بیشتر به هنگام فرود پیش می آیند تا زمان صعود.
از سوی دیگر نگرانی مهار نشده می تواند مایه برآشفتگی بسیار گردد که در بهترین حالت باعث تردید، درنگ و بی مسئولیتی می شود و در بدترین حالت به بروز اشتباهات و سوانح جدی منجر می گردد.

کلید حل همه این حالت ها چه بسا خیلی آشکار باشد. اگر بخواهید از اضطراب به نحوی مفید بهره برداری کنید یا دست کم به طوری با آن بسازید که بتوانید به مسیرتان ادامه دهید باید قادر باشید که هم نگرانی و هم عناصر روحی ناشی از آن را کنترل کنید.
راهبردهای بسیار متفاوتی برای کسب آرامش وجود دارد که قابل یادگیری هم هستند. اما برای دستیابی به هدف خود آنها را به دو گروه تقسیم می کنیم:
۱. راهبرد های آرامش بدنی
۲. راهبردهای آرامش ذهنی

بسیاری از کوه نوردان بسیار توانا این مهارت ها را خود به خود در جریان کوه نوردی می آموزند. اما جای تردید نیست که اکثر کوه نوردان در مراتب مهارتی گوناگون از دنبال کردن یک دوره رسمی برای تمرین آرامش باید بهره بگیرند.

در مورد سنگ نوردان بلافاصله دو راهبرد کسب آرامش به ذهن متبادر می شود که توانایی های زیادی هم برای آنها فراهم می آورد.

” آرامش عضلانی پیش رونده ” (Progressive Musular Relaxation)
نخستین بار به عنوان مهارتی ابداع شد تا افراد به کمک آن بتوانند کنترل دقیق هر یک از گروه های عضلانی را در بدن خود به دست آورند.
این مهارت به هنگام سنگ نوردی هم تاثیر مثبتی بر حرکات می گذارد به این صورت که می توان تنش های ناخواسته را از یک گروه معین عضلات ” به آرامی دور کرد ” و در نتیجه به صرفه جویی در انرژی دست یافت.

تکنیک دیگر که به نظر می رسد برای کوه نوردان توان زیادی به ارمغان آورد آرامش ناشی از تمرکز فکر است. البته روش های مختلفی برای رسیدن به تمرکز فکری (مدیتیشن) وجود دارد اما همه آنها از طریق کند کردن متابولیسم (سوخت و ساز) بدن و مشغول کردن فکر به چیز های ساده و بی ضرر عمل می کنند تا فکر را آرامش دهند

آرامش ذهنی طبیعتا به فن دیگری منتهی می شود که تمرکز نام دارد و در مواقعی که در معرض لغزش قرار

 

 

قضاوت

یه قصه میخوام بگم

یه روزی توی قطار  یه چند نفر وارد یه واگن میشن  و می بینند که قبل از اونا دو تا مسافر دیگه هم توی اون واگن نشستن

این ها هم میرند و پهلوی اون دو نفر  که کنار پنجره نشسته بودم میشینن.

یکی از از اونا یه جوان حدود بیست ساله و دیگری یه پبرمرد که از قرار معلوم اونا پدر و پسر هستند.

کم کم قطار را می افته و پسر جوان کنار پنجره با خوشحالی فریاد میزنه و میگه بابا ببین اون درخت ها هم دارند یا ما حرکت می کنن و میان  و پدر پیرش هم لبخند ی میزنه و میگه  آره بابا

چند دقیقه بعد باز پسر میگه بابا اون ماشینا چقدر قشنگ هستند

و پدر با خوشحالی به پسرش نگاه میکنه و حرف اونا تایید میکنه

مسافر های دیگه بیرون را نگاه میکنن و به جز چند مزرعه در دور دست چیزی نمی بینن

و باز پسر میگه بابا اونا گاو هستند

باز مسافر ها نگاه می کنن و یه گله گوسفند فقط می بینن

مسافر ها به هم نگاه میکنن و با نگاهشون به هم می فهمونند که آره این پسره بنده خدا یه تختش کمه

و بعد بزرگ تر اونا شروع  به دل داری دادن پدر پیر میکنه

پیرمرد وقتی متوجه منظور مسافر ها میشه با لبخند به شون میگه

این پسرم منه

و به تازگی یه عمل جراحی موفقیت آمیز داشته

و ما داریم بر میگردیم خونه مون توی روستا

و به صورت مادر زادی نا بینا بوده تا همین چند روز پیش که خدا بهش چشم داده

و هنوز درکی درستی از محیط پیرامون خودش پیدا نکرده و چیز های را که بلده از درک زمان نابینای خودشه که ...

 

من از این قصه حالا واقعی و یا خیالی

این نتیجه را گرفتم که درباره مردم زود قضاوت نکنم حتی اگر از موضوعی یقین دارم و  خودم اونا شنیدم و یا دیدم

چه رسد به دیده ها و شنیده های دیگران

ارادتمند  ( همنورد )

کوهنوردی در ماه مبارک رمضان

با عرض تبریک به مناسبت را رسیدن ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق در بهره مندی هرچه بیشتر از این ماه پربرکت ،نکاتی چند در رابطه با ورزش کوهنوردی در این ایام ویژه کوهنوردان و دیگر ورزشکاران به استحضار می رسانم.

با توجه به اینکه امسال ماه مبارک مصادف شده با فصل تابستان که ویژگی آن گرمای هوا و طولانی بودن مدت زمان طول روز می باشد .

معمولا گروههای کوهنوردی و کوهنوردان برای اجرای برنامه های خود در این ماه تمهیدات خاصی می اندیشند که هم از این ماه پر برکت به فیض رسیده و هم به ورزش مورد علاقه خود پرداخته باشند.

یکی از ارکان مهم ورزش کوهنوردی تغذیه است هم قبل و هم در حین اجرای برنامه ها که بیشترین توصیه مربوط به فراوانی در کربوهبدرات ها میوه و مایعات می باشد .

و لذا برای کوهنوردان و گروههای کوهنوردی نکات زیر مورد توجه است :

- افراد روزه دار سعی کنند در برنامه های سنگین کوهپیمای و صخره نوردی شرکت نکنند .

- گروههای کوهنوردی برنامه های سبک و گردشگری جهت این ایام در نظر بگیرند.

- و یا در ایام ماه مبارک برنامهای خارج از محدوده شرعی ورزشکاران برنامه ریزی کنند که روزه ورزشکاران مشمول روزه مسافر گردد.

- از مهمترین مواد مورد نیاز بدن می توان به مایعات و آب اشاره کرد که با توجه به گرمای هوا شدیداً به آن نیاز مند هستیم و خصوصاً اگر فرد دارای فعالیت بدنی نیز باشند

نخوردن آب در هنگام پیاده روی و یا فعالیت سبک هم حتی ممکن است باعث ضعف و بی حالی و غش شود و موجب غلیظ شدن خون و آسیب رساندن به دستگاه کلیوی گردد . آین آسیب ممکن است در یک برنامه یک روزه ایجاد شود و برای تمام عمر فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد .

-         یکی دیگر از عوارضی که ممکن است ورزشکاران روزه دار را تهدید می کند به وجود آمدن ضعف شدید حاصل از گرسنگی و یا ( افتادن قند ) است که برای ایشان استراحت کانل تا زمان اذان مغرب و در صورت به خطر افتادن سلامتی فرد باز کردن روزه با آب قند توصیه می شود ( البته این جانب صلاحیت پزشکی و دادن فتوی را ندارم )

-         برای برنامه های صخره نوردی نیز توصیه می شود در ایام ماه مبارک از برنامه های که دارای فعالیت شدید بدنی و نیاز به قدرت و نیروی انفجاری دارند مثل صعود های بلند و یا دو میدانی  را دارند پرهیز شود و صخره نوردان در این ایام به برنامکه های آموزشی و یا فرود های مختلف که نیاز به صرف انرژی زیادی ندارند بپردارند.

-         برای دور نماندن از برنامه های کوهنوردی و حفظ آمادگی کوهنوردان و انجام فعالیت ورزشی و هم انجام اعمال ماه رمضان (گرفتن روزه ) یکی از بهترین کارهای که گروههای کوهنوردی انجام می دهند در ایام ماه مبارک رمضان اجرای  برنامه های شبانه است به صورتی که در ابتدای برنامه در هنگام افطار همنوردان اقدام به باز کردن روزه و خوردن افطاری نموده و سپس شروع به حرکت کرده و طول مسیر از امکان تغذیه مناسب نوع فعالیت بهره مند هستند و قبل از اذان صبح با خوردن سحری خود را برای روزه آن روز آماده کنند .

                                                                         با آرزوی قبولی ظاعات و عبادات شما همنوردان

                                                                                                   ولی الله نادعلی

 

 

 

 

 

غار سید عیسی

امروز وسط هفته جفتش جور شد و رفتیم غار نوردی

غار سید عیسی یکی از اون غار های که گفته میشه تا به حال آخرش کسی نرفته و برای رسیدن به ته اون باید غار نوردی حرفه ای باشی .  توی همین چند متری هم که مارفتیم هر نوع حرکتی که میشود واسه غار نوردی تصور کرد انجام دادیم

از حرکت نشسته . سینه خیز . تراورس . صعود با ابزار . فرود . حرکت توی برکه و آب . نشسته توی آب . و ...

و به قسمتی رسیدیم که نیاز به شنا از یک برکه عمیق می بود و ما مجبور به برکشت شدیم .فقط قواصی کم داشتیم البته اطلاع دارم در ادامه نیاز به قواصی هم داره تا بتونیم مسیر غار را طی کنیم.

خلاصه چند ساعتی را در دل زمین بسیار زیبا و پر هیجان پشت سر گذاشتیم .

و فقط نکته منفی اون به غیر از خطراتش بوی تند و لجن حاصل از فضله خوفاشها بود و این که بیشتر مسیر را باید از گل عبور کرد . پس به کسانی که قصد رفتن به غار سید عیسی را دارن توصیه میکنم حتما یک دست کامل لباس اضافه با خودشون ببرن که بعد از خروج از غار لباسهای خودشون را تعویض کنن و با لباسهای قبلی شون فقط عکس یادگاری بگیرن و بعد بندازن شون دور.