کوه های ایران (عفت کریمی از نیشابور)

وبلاگی برای تمام کوهنوردان ایران

سبلان در اردیبهشت 91

با هماهنگی های لازم با موسسه ساوالان ماکو که اولین برنامه صعود سبلان در تقویم ارائه شده ، بهمراه آقای طالبی(سبزوار) در تاریخ ۳/۲/۱۳۹۱نیشابور را به مقصد ماکو ترک کردیم و روز چهارم اردیبهشت ساعت ۱۷ به مقصد رسیده و با همراهی آقای صمدی(مدیر عامل موسسه ) و آقای حسن پور (روابط عمومی موسسه) به دیدن کلاهک سنگی رفته،این کلاهک به ارتفاع ۱۷۲متر از پای کار و عرض ۱کیلومتر می باشد و تنها ۲ مسیر سنگنوردی دارد. مسیر اول توسط سنگنوردان تبریز که بعد از نصب ۲ عدد جانپناه در وسط مسیر به پایان رسیده و مسیر دوم با همت سنگنوردان ماکو تا آخر مسیر گشایش گردیده و۳عدد جانپناه نصب گردیده است.

بافت قدیمی زیر کلاهک در زمان شاه عباس سامانی تخریب شده و از آن تنها پی ساختمانها باقی مانده و بافت بعدی شهر از سال۱۳۸۷ خالی از سکنه می باشد و اهالی به شهرک های ساخته شده توسط شهرداری منتقل شده اند. در کنار کلاهک خانه ای بر روی تخته سنگ بزرگی بنا شده که متعلق به صفرعلی خان بوده است. همچنین آثاری از حمام قدیمی که متعلق به دوران صفویه می باشد.

عد از بازدید و کسب اطلاعاتی در مورد این اثر زیبا به دیدن رئیس هیئت مدیره موسسه (آقای حبیب زاده) رفته که با دیدن ایشان و صحبتهایی در مورد صعود های انجام شده تحت تأثیر قرار گرفته چون ایشان جانباز ۷۰٪بوده و با وجود نداشتن دست قلل ترکیه(سبحان،آرارات)و کاچکار را صعود کرده و آخرین صعود ایشان در سال ۹۰ صعود زمستانه سبلان می باشد. بعد از آشنایی با هماهنگی ایشان تا مرز ترکیه رفته و بعد از دیدن دامنه آرارات به ماکو برگشتیم و در راه برگشت از دخمه فرهاد که روبروی آرارات واقع شده است دیدن کردیم و به هیأت کوهنوردی ماکو رفته و بعد از آشنایی با همنوردان و اعضای موسسه  هماهنگی های لازم برای برای صعود انجام گرفت و بعد شام را در باغ دکتر ندیم مهمان بودیم.

صبح با آقای آقایار زاده یکی از اعضای موسسه به باغچه جوق (کاخ سردار ماکو) رفته

، این کاخ زیبا که در وسط باغ بزرگی به مساحت ۱۱هکتار توسط معماری ایرانی در سال ۱۳۱۳ در عرض ۳۰ سال برگرفته از معماری روسی و قاجاری در اواخر دوره مظفر الدین شاه بنا شده است

سپس نهار را مهمان یکی از همنوردان در مهمانسرای کوچک و زیبایی که دور تادور آنرا عکسهای صعود به قلل مختلف بود صرف کرده و و آماده حرکت شدیم . تعداد ۸نفر با ۳ دستگاه سواری بطرف تبریز براه افتادیم،و بعد از چند توقف کوتاه و استراحت مابین راه نهایتا ساعت ۳۰/۲۱به شابیل رسیدیم .بعد از برپایی کمپ و صرف شام کوله ها را آماده کرده و به استراحت پرداختیم.

صبح روز پنجم اردیبهشت بعد از صرف صبحانه و جمع آوری کمپ در صفی منظم و حرکتی ریتمیک به طرف قرارگاه براه افتادیم .بعد از گذشت یک ساعت بارش برف شروع شد و گروه براه خود ادامه داده مه غلیظی منطقه را فرا گرفت و باوجود برف زیاد در منطقه نهایتا ساعت۳۰/۱۵به پناهگاه رسیده و مشغول برپایی کمپ شدیم بعد از ایجاد کمپ توسط ۳ تخته چادر به استراحت پرداخته و بعد وسایل لازم برای صعود قله را آماده کرده بارش شدید برف تا صبح ادامه داشت به همین علت ساعت حمله به قله به تعویق افتاد

ساعت ۳۰/۶همگی در صفی منظم و داشتن تجهیزات لازم به طرف قله حرکت کردیم برف زیادی منطقه را فرا گرفته بود و سرعت تیم را کاهش می داد بعد از گذشت ۲ ساعت بارش برف و مه منطقه را فراگرفت.ساعت ۱۴ به نزدیکی سنگ محراب رسیده که با دستور سرپرست تیم بخاطر وضعیت جوی نامناسب و زمان اندک راه بازگشت را پی گرفتیم

و به طرف کمپ بازگشتیم ساعت۳۰/۱۶به کمپ رسیده و پس از کمی استراحت و آبگیری،کمپ جمع شده و بطرف شابیل حرکت کردیم یک تیم از تهران در منطقه حضور داشتند که فقط تا پناهگاه آمدند و برگشتند.

ساعت۳۰/۲۰به شابیل رسیده و پس از جمع آوری وسایل به طرف سرعین براه افتادیم ساعت ۴۰/۲۳به سرعین رسیده و بعد از صرف شام و هماهنگی اسکان به استراحت پرداختیم،صبح بعد از صرف صبحانه و استفاده از آبگرم بطرف تبریز حرکت کردیم.ساعت ۳۰/۱۵کنار یکی از پارکهای تبریز توقف داشته و بعد از جمع آوری وسایل و صرف نهار به راه آهن رفته و پس از تشکر و خداحافظی با همنوردان و آرزوی صعودی دیگر تبریز را ترک کردیم.

اعضای شرکت کننده:

۱-آقای رحیم صمدی(سرپرست برنامه)

۲-آقای علی محرم نژاد

۳-آقای حسن محرم نژاد

۴-آقای رضا صفرعلیزاده(سرپرست تیم حمله)