کوه های ایران (عفت کریمی از نیشابور)

وبلاگی برای تمام کوهنوردان ایران

کوه های ایران (عفت کریمی از نیشابور)

وبلاگی برای تمام کوهنوردان ایران

دماوند از جبهه شمال شرق

در روز پنج شنبه مورخ 11/3/1391 در پی انجام برنامه تقویم موسسه فرهنگی ورزشی ساوالان تیمی متشکل از کوهنوردان خراسانی و آذربایجانی که از شهر های نیشابور ، مشهد ، فریمان ، سبزوار و ماکو بودند در تهران گرد هم آمدند.

تیم خراسانی با قطار و تیم آذربایجانی با مینی بوس خود را به تهران ، ترمینال شرق ، جمعه 12/3/1391 ، رساندند و از آن جا به طرف جاده هراز ، گزنک ، جبهه شمال شرقی دماوند حرکت کردند.

تیم 15 نفره پس از رسیدن به گزنک طبق نظر سرپرست برنامه سریعا شروع به آماده شدن کرد و ساعت 16 در صفی منظم شروع به راهپیمایی کرد.


در ابتدای مسیر به دلیل شرایط نامناسب از دست های مصنوعی جانباز 70% که یکی از اعضای تیم بود ، ایشان به همراه یکی دیگر از اعضای تیم اقدام به باز گشت نمودند و تیم با 13 نفر راه خود را تا استله سر ادامه داد. ابتدای هوا تاریکی تیم به استله سر رسید و اقدام به برپایی کمپ با 5 تخته چادر کرد.

پس از برپایی کمپ و کمی استراحت با توجه به حضور اولین بار تعدادی از اعضای تیم در دماوند و جبهه شمال شرق و  برای توجیه تیم در خصوص نوع حرکت و شرایط ارتفاع جلسه ای نیم ساعته برگزار شد و نکاتی به طور مختصر برای ایشان توضیح داده شد.

صبح روز بعد ، شنبه 13/3/1391 ساعت 7 تیم جرکت خود را به سمت پناهگاه تخت فریدون شروع کرد. با توجه به کافی بودن زمان تیم و همچنین سنگین بودن کوله حرکت به صورت 45 دقیقه راهپیمایی 15 دقیقه استراحت انجام می شد و تلاش سرپرستی بر این بود که استراحت ها در مکان هایی با شیب کم انجام شود که با شروع مجدد راهپیمایی فشار زیادی بر تیم اعمال نشود. در نهایت با تکیه بر روند ذکر شده تیم ساعت 18 به پناهگاه تخت فریدون رسید و اقدام به برپایی کمپ توسط 4 تخته چادر نمود و مابقی اعضا در داخل پناهگاه شروع به استرا حت نمودند. ساعت بیدار باش فردا ، روز حمله ساعت 6 و حرکت ساعت 7 اعلام شد.

سراسر قله پوشیده از برف بود به طوری که فقط صخره های موجود در منطقه سر از برف بیرون آورده بودند.

روز حمله ساعت 4:30 تیمی که از اصفهان به منطقه آمده بود کمپ را به طرف قله ترک کرد.

تمامی نفرات آماده شده و در صفی منظم و با حرکتی کاملا ریتمیک مسیر مشخص و پا کوب را به طرف قله ادامه دادند پس از 15 دقیقه راهپیمایی یکی از نفرات تیم به در خواست خود وی اقدام به بازگشت نمود و تیم با 12 نفر به راه خود ادامه داد.

پس از بریدن یخچال اول وتراورس به سمت راست یعنی به طرف جبهه شمالی تیم راه را بر روی یخچال بعدی ادامه می دهد ، سعی بر حرکت از وسط یخچال ها دارد تا در صورت سقوط نفر به صخره های جابی برخورد نکند و زمان کافی برای ترمز داشته باشد.

اواسط یخچال دوم یکی دیگر از اعضا دچار ارتفاع گرفتگی می شود که با دستور سرپرستی برنامه به همراه یکی ازاعضای برنامه به پایین باز می گردند.تیم راه را با 10 نفر ادامه می دهد تا اینکه نزدیکی قله دو نفر دیگر از اعضا نیز که علائم ارتفاع گرفتگی مانند حالت تهوع ، سردرد و الکالور تنفسی حاد بودند به همراه یکی از اعضای تیم به پایین بازگشتند. درنهایت در ساعت 14 تعداد 7 نفر از اعضای تیم به قله رسیده و پس از گرفتن عکس یادگاری به پایین بازگشتند. کلیه نفرات تیم ساعت 17:30 در پناهگاه تخت فریدون بودند که با نظر جمع کمپ جمع آوری شد و اقدام به باز گشت به استله سر تا ساعت 23 نمودند.

صبح روز دوشنبه 15/3/1391پس از جمع آوری کمپ و اقدام به بازگشت به گزنک نمودند. تا اینکه ساعت 9:30 تمامی نفرات تیم  به گزنک رسیده و با استقبال همنوردان که متظررسیدن تیم بودند شده و پس از تبریک و خوشحالی صبحانه ای که آماده شده بود صرف کرده و به طرف سروسی حرکت کرده پس از جمع آوری وسایل 5 نفر از تیم خراسان با همنوردان خداحافظی کرده و با آرزوی صعودی دیگر به طرف تهران حرکت کردند و تیم راه خود را به طرف ماکو ادامه داد.روز سه شنبه 16خرداد ماه ساعت 14 به ماکو رسیده و با استقبال رئیس هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی ماکو و اعضای دیگر تیم روبرو شد.

اسما شرکت کنندگا در برنامه:

1.      اعظم فخرایی

2.      امیر حسین شجاع

3.      امیر حمداد

4.      بختیار حسن پور

5.      بهجت شوشتری : عکاس

6.      رحیم صمدی : مدیر عامل موسسه ساوالان

7.      رشید مختارزاده

8.      رضا صفر علیزاده : عکاس

9.      عفت کریمی : سرپرست برنامه

10.  علی محرم نژاد

11.  علیرضا جلیل پور

12.  فرشاد علیمحمدی

13.  محمد حبیب زاده : جانباز 70 % ، رئیس هیات مدیره موسسه ساوالان ، تدارکات

14.  محمد رضا طالبی

15.  مسعود شریفی

نظرات 1 + ارسال نظر
شاه محمدی دوشنبه 26 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 04:21 ب.ظ http://http:/alishahmohammadi56.blogfa.com

سلام . موفق باشید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد